697 – 21.06.2020
Studiu biblic – Psalmul 40
Sinteza lecției: Dumnezeu este Unicul Salvator, prin Domnul nostru Isus Hristos, iar salvarea Sa conduce la o viață de laudă, ascultare și mărturisire.
Structura textului:
-v. 1-3a: descriu lucrarea lui Dumnezeu în viața lui David.
-v. 3b-11 descriu rezultatele acestei lucrări, după cum urmează: v. 3b-5 uimirea și mulțumirea interioară a lui David, atunci când meditează la aceste lucrări; v. 6-8 dorința de a asculta de voia lui Dumnezeu din toată inima; v. 9-11 dorința de a mărturisi public aceste lucrări.
-v. 12-17 unde, paradoxal, apare o nouă situație limită în care regele are nevoie de ajutorul și intervenția Lui Dumnezeu.
Cuvinte și expresii cheie
Pentru că este vorba despre un text poetic, temele regăsite în psalm sunt exprimate prin cuvinte și expresii vii, concrete care ne ajută să înțelegem mesajul psalmului nu doar la un nivel teoretic, ci ne ajută să îl retrăim, să simțim ceea ce David simțea. Astfel avem:
-exprimarea situației disperate: strigătele (v. 1), groapa pieirii (v. 2), fundul mocirlei (v. 2).
-exprimarea tăriei lui Dumnezeu: stâncă (v. 2), a întări pașii (v. 2) în contrast cu „inima care se moaie.” (v. 12).
-exprimarea uimirii în fața lucrării salvatoare: minunile și planurile lui Dumnezeu sunt multe, atât de multe că nu ajunge timpul ca acestea să fie povestite (v. 5).
-exprimarea dorinței de a mărturisi: să le vestesc și să le trâmbițez (v. 5), nu îmi închid buzele v. 9), vestesc (v. 5, v. 9, v. 10).
Observații asupra textului:
Primul lucru care ne atrage atenția este timpul verbal neobișnuit cu care începe psalmul: „îmi pusesem nădejdea în Domnul”, nu „mi-am pus.” Acest timp verbal sugerează că împăratul David a trebuit să aștepte materializarea acestei salvări, că întregul proces presupus un timp îndelungat. Unele traduceri transmit același adevăr printr-o traducere ușor diferită: „am așteptat pe Domnul cu răbdare.” Starea în care se afla psalmistul era disperată: era un om ajuns pe fundul gropii, în mocirlă care nu se mai poate ajuta, iar singura sa salvare este să strige după ajutor. Următoarele versete descriu lucrarea minunată pe care Dumnezeu a făcut-o pentru a aduce salvare: „s-a aplecat, m-a scos, mi-a pus….” Întreaga lucrarea îi aparține lui Dumnezeu. El este Cel care dăruiește inclusiv cântarea de laudă: psalmistul nu oferă decât strigătele disperate. Următoarea secțiune conține închinarea plină de uimire a lui David care meditează la ceea ce Domnul a făcut pentru el. Această contemplare nu produce plictiseală, ci îi sporește uimirea. Ce ar putea să facă el în fața unei mântuiri așa de mari? Următoarele versete ne oferă răspunsul: vă trăi o viață de ascultare și va mărturisi în fața poporului bunătatea lui Dumnezeu. În mod paradoxal, David ajunge din nou într-o situația limită, deși fusese salvat și luase hotărârea să trăiască în ascultare (v. 8). Această răsturnare de situație nu poate fi explicată decât prin prisma lucrării lui Hristos care, deși împlinește desăvârșit voia Tatălui, se încarcă cu păcatele noastre, astfel că acestea devin ale lui. Dumnezeu Îl va izbăvi pe unsul Lui și din această situație, iar biruința Împăratului devine, din nou (vezi psalmul 20), și a poporului (v. 16).
Aplicații practice:
- Dincolo de David, psalmul acesta îl prezintă pe Domnul Isus Hristos. Încearcă să identifici care sunt lucrurile pe care psalmul acesta le comunică despre Hristos și lucrarea Sa.
- Învățăm de la David că trebuie să contemplăm cu uimire lucrarea lui Dumnezeu în viața noastră.
- Învățăm că Dumnezeu nu își dorește în primul rând jertfe costisitoare și o inimă gata să trăiască în ascultare. De ce uneori preferăm să înlocuim ascultarea cu jertfele? Ce se întâmplă când facem acest lucru?
- Mai învățăm și faptul că trebuie să mărturisim lucrarea lui Dumnezeu în viața noastră. Încearcă să identifici cel puțin un motiv pentru care nu suntem gata, așa cum făcea David, „să trâmbițăm” lucrările lui Dumnezeu.
Această săptămână în istoria bisericii și a lumii…
22 iunie, 1750: Jonathan Edwards este îndepărtat din funcția de păstor, din cauza criteriilor pe care le stabilise pentru membralitatea credincioșilor în biserică.
22 iunie, 1714: moare Matthew Henry, pastor prezbiterian englez și comentator al Scripturii. Comentariile lui pe întreaga Biblie încă se tipăresc și sunt folosite pe scară largă și în ziua de azi.
22 iunie 431: se deschid lucrările celui de-al treilea conciliu ecumenic, la Efes. Scopul acestuia este condamndarea nestorianismului, o erezie care susținea că în Domnul nostru erau două persoane, nu o singură persoană cu două naturi, divină și umană, așa cum susține credința creștină adevărată.
24 iunie 1519: se naște, la Vezelay, Franța, Theodore Beza, unul dintre pilonii principali ai Refomei și succesorul lui Calvin la Geneva.
24 iunie, 64: împăratul Nero începe persecuția împotriva creștinilor.
25 iunie 1530: luteranii îi prezintă împăratului Carol al V-lea, o sinteză a credinței, cunoscută drept Mărturisirea de la Augsburg. În cea mai mare parte a fost întocmită de Philipp Melanchthon, dar nu a fost prezentată până când nu a primit aprobarea lui Luther.
25 iunie 1744: se organizează la Londra prima conferință metodistă. Aceasta conferă o structură organizațională lucrării de trezire înfăptuite de John Wesley și George Whitfield. Se stabilesc doctrina, liturghia și statutul noului cult.
25 iunie 1865: Hudson Taylor înființează Societatea de misiune chineză interioară. Membrii acesteia urmau să nu aibă salarii fixe și nici nu ni le permitea să ceară ajutor. Trebuiau să se bazeze pe Dumnezeu pentru sprijin. Ei urmau să se îmbrace și să trăiască precum chinezii, ducând Evanghelia tot mai mult spre interiorul țării.
26 iunie 1932: Francis Schaeffer participă la o întâlnire, într-o biserică prezbiteriană, unde un unitarian vorbește împotriva doctrinei biblice despre Trinitate. Edith, o tânără din audiență, ascultă cum Francis Schaeffer se ridică și demolează întreaga argumentație, aducând la rândul ei câteva argumente. Acesta este începutul relației dintre Edith și Francis care s-au căsătorit și au făcut o lucrare extraordinară pentru Împărăția lui Dumnezeu în secolul trecut.
27 iunie, 444: moare Chiril, patriarhul Alexandriei și autorul a numeroase lucrări despre persoana lui Hristos.
(Informațiile de mai sus sunt preluate de pe christianitytoday.com Traducerea: Valentin Făt)
Citirea Bibliei:
21 iunie | Deuteronom | 26 | Psalmul | 117, 118 | Isaia | 53 | Matei | 1 |
22 iunie | Deuteronom | 27, 28:1-19 | Psalmul | 119:1-24 | Isaia | 54 | Matei | 2 |
23 iunie | Deuteronom | 28:20-68 | Psalmul | 119:25-48 | Isaia | 55 | Matei | 3 |
24 iunie | Deuteronom | 29 | Psalmul | 119:49-72 | Isaia | 56 | Matei | 4 |
25 iunie | Deuteronom | 30 | Psalmul | 119:73-96 | Isaia | 57 | Matei | 5 |
26 iunie | Deuteronom | 31 | Psalmul | 119:97-120 | Isaia | 58 | Matei | 6 |
27 iunie | Deuteronom | 32 | Psalmul | 119:121-144 | Isaia | 59 | Matei | 7 |
Sarbatoriti:
Curuţi Thomas
Constantin Nicolae
Sîmboteanu Elena
Candreanu Costică
Roman Viorica
Şadi Gianina
Anunturi:
În timp ce îi suntem mulțumitori Domnului pentru oportunitatea de a ne întâlni din nou în clădirea bisericii, vă rugăm să țineți cont de măsurile speciale din această perioadă:
- Purtarea măștii care să acopere gura și nasul este obligatorie în interior.
- Dezinfectarea mâinilor este obligtorie la intrare.
- Nu vă așezați decât pe scaunele pregătite în acest sens.
- Ieșirea se face conform indicațiilor primite de la cei care conduc întâlnirea.
Reamintim datele bancare ale bisericii noastre, celor care doresc să își trimită dărnicia ONLINE:
Date bancare:
Beneficiar: Biserica Baptista Betania
CUI: 5189254 (daca se cere CUI-ul beneficiarului)
Cont IBAN: RO68BRDE360SV76107493600
Pace celor ce vin,
Bucurie celor ce rămân,
Binecuvântare celor ce pleacă!
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!