Saptamana de rugaciune 2025

TEMA: Privind în oglinda Cuvântului

Apostolul Iacov compară Cuvântul lui Dumnezeu cu o oglindă ı̂n care ne vedem așa cum
suntem, și care ne ajută să ne schimbăm până vom ajunge la statura plinătății lui Isus
Hristos.
„Fiți împlinitori ai Cuvântului, nu doar ascultători înșelându-vă singuri. Căci dacă
ascultă cineva Cuvântul și nu-l împlinește cu fapta, seamănă cu un om care își
privește fața >irească într-o oglindă; și după ce s-a privit, pleacă și uită îndată cum
era. Dar cine își va adânci privirile în legea desăvârșită, care este legea slobozeniei,
și va stărui în ea, nu ca un ascultător uituc, ci ca un împlinitor cu fapta, va >i fericit în
lucrarea lui.” Iacov 1:22-25
În săptămâna de rugăciune din anul acesta vom privi în oglinda Cuvântului adresat de
Domnul Isus celor șapte biserici din Asia Mică menționate în cartea Apocalipsa. În primul
capitol, apostolul Ioan îl prezintă pe Hristosul Bisericii. Aici avem singurul portret atestat
de Duhul Sfânt care ni-L înfățișează pe adevăratul Hristos. Înafara acestei descrieri nu
există nicio altă prezentare autentică a înfățișării lui Isus Cristos. Niciun tablou, nicio carte
şi nicio icoană din lume care ar pretinde că-L prezintă pe adevăratul Isus Hristos nu au pe
ele pecetea Duhului ca să fie crezute. Singura prezentare autentică a înfățișării lui Isus Hristos
se află în Apocalipsa, capitolul 1. Aici descoperim adevăratul chip al Hristosului glorificat
și autentificat prin pecetea Duhului Sfânt. Acesta este Hristosul Bisericii. În El credem și
pe El îl așteptăm.
Capitolele 2 şi 3 descriu Biserica lui Hristos. Hristosul Bisericii se adresează Bisericii Lui
în vederea sfințirii și pregătirii ei pentru viitor. Ioan trimite acest mesaj celor șapte biserici
din Asia Mică: Efes, Smirna, Pergam, Tiatira, Sardes, Filadelfia și Laodicea. Din scrierile
biblice și din istorie știm, însă, că în perioada respectivă existau biserici în aproape toate
regiunile Imperiului Roman: Ierusalim, Iudeea, Samaria, Antiohia, Roma, Atena, Galatia,
Tesalonic, etc. Prin urmare, se ridică întrebarea: de ce trimite Domnul acest mesaj prin
Ioan doar celor şapte biserici din Asia Mică?
Răspunsul la această întrebare trebuie să țină cont de faptul că Apocalipsa este scrisă întrun
stil și limbaj aparte – specifice literaturii profetice apocaliptice. Astfel, în limbajul
simbolic al cărţii Apocalipsa, cele 7 biserici reprezintă întreaga Biserică a lui Isus Hristos.
În Apocalipsa, cifra 7 simbolizează întregul, totalitatea. Adresându-se celor şapte biserici,
Ioan transmite mesajul Domnului tuturor bisericilor, întregii Biserici, de la începuturile ei
până la a doua venire a Domnului Isus Hristos.
Datorită stilului apocaliptic și limbajului simbolic, mesajul transmis de Hristosul glorificat
celor șapte biserici din Asia Mică a fost supus multor interpretări. Astfel, unii susțin că cele
șapte biserici au fost biserici locale din secolul I d.Hr., cărora Ioan li s-a adresat în mod
specific și exclusiv. Prin urmare toate aspectele menționate se raportează strict la starea,
condiția și la provocările acestora.1 Dacă așa ar sta lucrurile, atunci mesajul trimis de
Domnul exclusiv numai acelor biserici nu ar avea relevanță pentru bisericile din vremea
de acum.
Alţii susțin că bisericile din Apocalipsa reprezintă în rezumat toată istoria Bisericii. Mai
precis, fiecare biserică reprezintă o anumită perioadă din istoria Bisericii. Astfel, Biserica
din Efes reprezintă Biserica imediat după Rusalii, când au început să se înfiltreze în
Biserică elementele iudaizatoare care au generat îndepărtarea ei de dragostea dintâi.
Biserica din Smirna reprezintă Biserica în perioada persecuțiilor romane. Biserica din
Pergam este imaginea Bisericii din perioada de după încreștinarea lui Constantin cel
Mare, când Biserica şi statul s-au unit şi a luat ființă așa-numitul Imperiu Creștin. Biserica
din Tiatira reprezintă perioada papalităţii şi a prigoanei pe care a exercitat-o papalitatea
asupra oricăror încercări de împrospătare a Bisericii. Sardesul reprezintă începuturile
Reformei Protestante. Filadelfia reprezintă începuturile mişcării evanghelice. Iar Biserica
din Laodicea reprezintă creștinismul în perioada din urmă a apostaziei. În baza acestei
interpretări auzim afirmații conform cărora noi trăim în vremea bisericii din Laodicea.2
Conform acestei interpretări, fiecare dintre cele șapte scrisori are în vedere o perioadă
distinctă din istoria Bisericii. Dacă aceasta ar fi interpretarea corectă, atunci pentru noi ar
fi valabilă numai scrisoarea care este adresată bisericii din Laodicea. La ce ne-ar folosi
atunci să citim scrisori care au fost adresate creștinilor de după Rusalii sau creștinilor din
perioada Imperiului Roman? La ce ne-ar folosi să citim scrisoarea adresată Bisericii din
vremea dominației papale sau de la începuturile Reformei Protestante? Această abordare
ar justifica ideea că putem elimina din Biblie tot ce considerăm noi că nu mai are relevanță
pentru perioada în care trăim.3
Adevărul este că atunci când Ioan trimite cele șapte scrisori celor șapte biserici, acestea
se adresează de fapt întregului trup al lui Cristos. Ceea ce spune Duhul celor șapte biserici
din Asia Mică se potrivește fiecărei biserici locale într-o perioadă sau alta. De exemplu,
dacă în România ne bucurăm de liniște în această vreme, alte biserici din lume sunt
prigonite; în timp ce o anumită biserică se lepădă de credință, altă biserică este în plină
trezire spirituală. Având în vedere dinamica fiecărei biserici locale, în anumite
împrejurări, unei biserici i se potrivește mai bine scrisoarea către Efes, alteia i se
potrivește mai bine scrisoarea către Smirna, alteia i se potrivește o altă scrisoare, dar toate
scrisorile acestea în ansamblul lor se potrivesc tuturor bisericilor din toate timpurile. Mai
mult, în plan personal, unuia dintre noi s-ar putea ca în împrejurările de acum să i se
potrivească mai bine o anumită scrisoare, iar peste o vreme să se potrivească mai bine
alta. Ținând cont de faptul că atât împrejurările cât și dinamica vieții se pot schimba de la
o zi la alta, mesajul adresat celor șapte biserici va fi mereu actual pentru noi, pentru că:

„Toată Scriptura este însuflată de Dumnezeu și de folos ca să învețe, să mustre, să
îndrepte, să dea înțelepciune în neprihănire, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie
desăvârșit și cu totul destoinic pentru orice lucrare bună.” (2 Tim. 3:16-17)

Prin urmare, când ne uităm în oglinda Cuvântului adresat celor șapte biserici vom
descoperi de fiecare dată:
a) lucruri bune pe care trebuie să le cultivăm mai departe,
b) lucruri păcă toase de care trebuie să ne pocăim,
c) lucruri care ne lipsesc și trebuie să le cerem de la Domnul.

Duminică: Oglinda Bisericii din Efes

1. Mulțumire:
a. Pentru slujitorii și pentru membrii bisericii care au rămas credincioși chemării, sănătoși in credință, statornici și perseverenți pe cale;
b. Pentru toți membrii bisericii care sunt implicați in rugăciune, evanghelizare personală, studiu biblic, misiune, ajutorare, administrația casei de rugăciune;
c. Pentru lucrătorii care au discernămant spiritual și luptă pentru păstrarea invățăturilor și practicilor sănătoase ale credinței baptiste.

2. Pocăință:
a. Pentru răcirea dragostei față de Domnul Isus și față de lucrarea Evangheliei;
b. Pentru răcirea dragostei față de Casa Domnului;
c. Pentru nepăsare față de starea celor nemantuiți din casele noastre și dintre cunoscuții noștri.

3. Cerere și mijlocire:
a. Pentru inflăcărarea dragostei față de Domnul și lucrarea Lui;
b. Pentru discernămant spiritual cu privire la invățăturile nebiblice și invățătorii mincinoși;
c. Pentru curățirea bisericii de lucrători care otrăvesc bisericile cu imoralitate și comportament lumesc.
d. Pentru viață curată, mărturie sfantă și roadă duhovnicească;
e. Pentru perseverență și biruință pe calea credinței pentru toți membrii bisericii.

Luni: Oglinda bisericii din Smirna

1. Mulțumire:
a. Pentru toți martirii bisericilor baptiste din Romania care au ținut sus steagul Evangheliei pană la moarte;
b. Pentru cei care au perseverat in credință in mijlocul necazurilor, suferințelor și batjocurilor;
c. Pentru misionarii care s-au dus să vestească Evanghelia in locuri primejdioase;
d. Pentru cei care răman statornici in credință; rabdă necazurile și batjocurile din partea familiilor

2. Pocăință:
a. Pentru toate momentele când ne-am rușinat de Evanghelia Domnului;
b. Pentru împrejurările în care ne-am comportat ca oamenii din lume;
c. Pentru toate ocaziile în care nu L-am mărturisit pe Domnul Isus;
d. Pentru toate faptele, vorbele atitudinile care au adus ocară Numelui Domnului.

3. Cereri și mijlociri:
a. Pentru iertare de toate păcatele și greșelile noastre;
b. Pentru reabilitarea mărturiei compromise și a vieților celor care s-au compromis cu lumea și păcatul;
c. Pentru îndrăzneală sfântă în fața prigonitorilor;
d. Pentru harul unui nou început în umblarea cu Domnul;
e. Pentru îndreptarea celor care se rușinează de Domnul;
f. Pentru mântuirea prigonitorilor.

Marți: Oglinda bisericii din Pergam

1. Mulțumire:
a. Pentru frații și surorile ın credință care au rămas lângă Domnul in vremea persecuției comuniste;
b. Pentru frații și surorile care nu s-au lăsat atrași de ispitele și ofertele păcătoase ale ideologiei și culturii postmoderne;
c. Pentru familiile și bisericile care merg pe calea ıngustă;
d. Pentru tinerii care s-au consacrat pentru lucrarea Domnului.

2. Pocăință:
a. Pentru toleranța fațăde păcat;
b. Pentru neveghere și compromis cu lumea ın vorbire, ın purtare, ın relații;
c. Pentru acceptarea ınvățăturilor, a muzicii și a practicilor lumești la evenimentele bisericii.

3. Cerere și mijlocire:
a. Pentru biruință ın lupta cu păcatul și cu tentațiile lumii;
b. Pentru putere, discernământ și biruință ın fața atacurilor Celui rău;
c. Pentru perseverență ın lupta pentru siințirea noastră, a familiei și a bisericii;
d. Pentru discernământ spiritual și putere de a ne păstra neıntinați de lume;
e. Pentru pregătire ın așteptarea revenirii Domnului.

Miercuri: Oglinda bisericii din Tiatira

1. Mulțumire:
a. Pentru toți lucrătorii care propovăduiesc învătă̦tura curată și sănătoasă a Scripturii;
b. Pentru toți membrii bisericii care au o viațăși o mărturie curată;
c. Pentru toți cei care au curajul săprotejeze biserica și să-i ınfrunte pe învățătorii mincinoși care otrăvesc suiletele oamenilor cu ınvățături stricate;

2. Pocăință:
a. de păcatele personale din viața iiecărui membru al bisericii;
b. de orice formăde compromis cu lumea și cu ınvățătorii mincinoși;
c. de păcatul fricii de a-i confrunta și chema la pocăințăpe cei care trăiesc ın neorânduială.
d. orice ımpotrivire și răzvrătire fațăde ınvățătura sănătoasăși curată.

3. Cereri și mijlocire:
a. Pentru curățirea și siințirea bisericii;
b. Pentru pocăința și recuperarea celor căzuți;
c. Pentru ındrăzneală sfântă ınlupta credinței;
d. Pentru integritatea moralăși spiritualăa lucrătorilor.

Joi: Oglinda bisericii din Sardes

1. Mulțumire:
a. Pentru purtarea de grijă a lui Dumnezeu față de credincioșii și bisericile care au slăbit ın credință ;
b. Pentru cercetarea și dorința Duhului Sfânt de a ne recupera și transforma;
c. Pentru cei care nu și-au compromis viața de credință – nu și-au mânjit hainele.

2. Pocăință :
a. De păcatul superiicialității și formalismului – „ıți merge numele… dar ești mort”;
b. De păcatul delăsării și nepăsării față de starea noastră și a bisericii;
c. De păcatul slujirii fără pregă tire ın rugăciune, studiu și post.

3. Cereri și mijlocire:
a. Pentru toți slujitorii bisericilor care au rămas iideli Cuvântului lui Dumnezeu ın locuri aride;
b. Pentru ınviorarea bisericilor care s-au ınchis sau sunt pe moarte;
c. Pentru cercetarea Duhului ın viața tuturor membrilor bisericilor;
d. Pentru puterea slujitorilor și credincioșilor de a veghea și a ımplini Cuvântul;
e. Pentru dorința de pocă ință biblică și personală pentru toți pocăiții;
f. Pentru vremuri de ınviorare și trezire spirituală;
g. Pentru biruință asupra provocărilor vremurilor acestora;
h. Pentru mântuirea celor care au crescut ın biserică și a celor care vin ımpreună cu noi.

Vineri: Oglinda Bisericii din Filadelfia

1. Mulțumire:
a. Pentru credincioșia lui Dumnezeu fațăde copiii Lui;
b. Pentru credincioșia celor mântuiți fațăde Dumnezeu și față de lucrarea Sa;
c. Pentru ușile deschise, pentru oportunitățile de a predica Evanghelia;
d. Pentru promisiunile lui Dumnezeu fațăde cei mântuiți.

2. Mijlocire:
a. Pentru cei care trebuie sățină„sus Cuvântul vieții”;
b. Pentru a ınțelege mai clar ce ınseamnă să lucrăm ın echipă;
c. Pentru noii convertiți ca săcontinue procesul uceniciei;
d. Pentru localitățile și oamenii care au nevoie de Evanghelie;
e. Pentru plantarea de noi biserici.

3. Cerere:
a. Să binecuvânteze Dumnezeu România cu biserici sănătoase;
b. Ca bisericile sănătoase să ıși mențină râvna pentru cei nemântuiți;
c. Ca tinerii care cresc ın aceste biserici sănătoase sămenținăaceastă sănătate spirituală și ın generația lor;
d. Ca ınvățătorii de copii săcultive ın viața copiilor dorința de a-L sluji pe Dumnezeu;
e. Să ne menținem privirile ațintite asupra promisiunilor lui Dumnezeu;
f. Ca Scriptura să dăltuiască ın viața noastră Chipul lui Hristos.

Sâmbătă: Oglinda bisericii din Laodiceea

1. Mulțumire:
a. Pentru bunătatea și ındelunga Lui răbdare fațăde noi;
b. Pentru vremea de har ın care trăim;
c. Pentru Cuvântul Lui care ne cercetează;
d. Pentru mustrarea care ne avertizează.

2. Pocăință:
a. De starea de apatie ın viața de credință;
b. De starea de automulțumire și delăsare spirituală;
c. Pentru orbirea spiritualăfațăde toate păcatele care au pătruns ın viețile, familiile și bisericile noastre.

3. Cereri și mijlocire:
a. Pentru aprinderea dragostei fațăde Domnul și fațăde lucrarea Lui;
b. Pentru viațăspiritualădin belșug și pentru mărturie frumoasă ınaintea celor nemântuiți;
c. Pentru biruință ın lupta cu distracțiile lumești care ne fac „căldicei”

Duminică: Oglinda bisericii din casa mea

1. Mulțumire:
a. Pentru cei mântuiți din familiile noastre;
b. Pentru cei din casele noastre implicați ın slujire pentru mântuirea altora;
c. Pentru cei din casele noastre care se implicăı̂n creșterea și sprijinirea lucrătorilor;
d. Pentru familiile unite implicate ın lucrare;
e. Pentru familiile care au altarul rugăciunii,
f. Pentru familiile care jertfesc pentru lucrare.

2. Pocăință :
a. De păcatul priorităților greșite – din cauza lucrurilor materiale am neglijat familia;
b. De păcatul certurilor și dezbinărilor ın familie;
c. De păcatul nepăsării și leneviei ın lucrare;
d. De păcatul absenteismului de la lucrările bisericii;
e. De păcatul unor comportamente lumești;
f. De păcatul lipsei de post și rugăciune.

3. Cereri și mijlocire
a. In casele noastre săiie practicat modelul biblic de familie, ın care iiecare membru își asumă rolul ın familie potrivit cu ınvățătura creștină;
b. Casele noastre săiie case deschise pentru frați, așa cum era casa lui Aquila și a Priscilei;
c. Să-L slujim pe Domnul ımpreunăcu toatăcasa noastră, așa cum Aquila și Priscila au slujit ımpreună;
d. Familiile noastre săiie deschise pentru cei care au nevoie de ındrumare și sfaturi, și ca Apolo, să găsească răspuns la ıntrebările lor;
e. Săbiruim ispitele și iniluențele acestui veac: materialismul, hedonismul și umanismul;
f. Mântuirea tuturor membrilor familiilor noastre, de la cel mai tânăr pânăla cel mai în vârstă

 

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns