696 – 14.06.2020

Studiu biblic – Psalmul 31:1-24

 

Ideea centrală: Domnul este Singurul care nu va trăda încredea noastră, iar viața noastră este în siguranță doar atunci când o punem în mâna Lui.

Structura textului: Psalmul este format din două secțiuni. Prima secțiune: v. 1-8, iar cea de-a doua v. 9-22. Cea de-a doua secțiune repetă și detaliază ceea ce prezintă prima secțiune. Fiecare secțiune începe cu o rugăciune care imploră intervenția lui Dumnezeu, dar se încheie cu convingerea fermă că Dumnezeu va interveni și va lucra, după cum se poate vedea în versetele citate mai jos:

„Doamne, în Tine mă încred: să nu fiu dat de rușine niciodată. Izbăvește-mă în dreptatea Ta! Pleacă-ți urechea spre mine, grăbește-te de-mi ajută! Fii pentru mine o stâncă ocrotitoare, o cetățuie unde să îmi găsesc scăparea.” (v. 1 și 2)/ „Ai milă de mine, Doamne, căci sunt în strâmtorare.” (v. 9)

„Nu mă vei da în mâinile vrăjmașului, ci îmi vei pune picioarele la loc larg.” (v. 8)/ „Iubiți dar pe Domnul toți cei iubiți de El. Căci Domnul păzește pe cei credincioși. Fiți tari și îmbărbătați-vă inima toți cei ce nădăjduiți în Domnul.” (v. 23-24).

Cuvinte cheie:

Psalmul conține mai multe metafore care au menirea de a sugera protecția puternică pe care o oferă Dumnezeu. Dumnezeu este numit în mod direct „Ocrotitor” (v. 4), dar ocrotirea pe care o oferă este sugerată și prin mai multe imagini concrete: „stânca” (v. 2 și v. 3); „cetățuie” (v. 2, v. 3), „îi ascunzi la adăpostul Feței Tale” (v. 20),  „îi ocrotești în cortul Tău” (v. 20), „cetate întărită” (v. 21). Cei care se încred în Dumnezeu „nu vor fi dați de rușine” (v. 1), „nu vor rămâne de rușine” (v. 17).

Observații asupra textului:

În esență, psalmul prezintă câteva realități din viața psalmistului. Acesta se află într-o stare deznădăjduită. Aceasta esta cauzată de vrăjmașii săi. Chiar dacă nu se oferă detalii concrete, conflictul este unul cât se poate de intens, iar ura vrăjmașilor este atât de mare încât aceștia „uneltesc să ia viața” psalmistului. (v. 13). La fel ca în alți psalmi, vrăjmașii luptă nu doar prin violența fizică, dar mai ales prin violență verbală: „Să amuțească buzele mincinoase, care vorbesc cu îndrăzneală, cu trufie și dispreț împotriva celui neprihănit.” (v. 18) Din pricina acestor vorbe, el ajunge „de ocară, de mare ocară (…)” (v. 11). În timp ce vrăjmașii îl încolțesc, prietenii îl părăsesc și îl uită: „cei ce mă văd pe uliță fug de mine.” Sunt uitat de inimi ca un mort, am ajuns ca un vas sfărâmat.” (v. 11-12). Nu doar sufletul îi este afectat de această situație, dar și limitele trupului sunt întinse la maximum: „Fața, sufletul și trupul mi s-au topit de întristare.” (v. 9). În această conjunctură dramatică, psalmistul alege să se încreadă în Domnul, deși cei din jurul său aleargă la idoli. V. 6 este unul cheie și ne arată hotărârea cea mai importantă în fața căreia a fost pus psalmistul și în fața căreia suntem puși și noi. Vom alege să ne încredem, la fel ca cei mai mulți, în idoli, în lucruri din lumea creată sau în Cel care este Dumnezeu și Creator: „Eu urăsc pe cei ce se lipes de idoli deșerți și mă încred în Domnul.” Chiar dacă ajutorul lui Dumnezeu pare să întârzie, „bunătatea pe care o păstrează El pentru cei ce se tem de El este mare.” (v. 19).

Aplicații:

  1. În timp ce oamenii cred că protecția poate fi găsită în bani, sisteme de sănătate sau de apărare, Dumnezeu este Singurul care poate să ne păstreze și care nu ne va lăsa să rămânem de rușine. Deși psalmistul încă nu a experimentat izbăvirea de sus, el vorbește despre ea ca și cum ar fi un fapt consumat, la fel cum o face și apostolul Pavel, în Romani 8.
  2. Și acest Psalm, la fel ca toți ceilați, Îl are în centru pe Hristos. El este a lui David, apoi în mod suprem al lui Hristos și al nostru prin El. Acest psalm, la fel ca psalmul 22, ne descrie agonia prin trece Hristos în timpul patimilor Sale pământești, dar și biruința Sa, primită prin puterea lui Dumnezeu. Această biruință este și a noastră prin El. Este ca un fapt consumat, după cum ne arată psalmistul aici, dar și apostolul Pavel în Romani 8 și în alte epistole.

Această săptămână în istoria bisericii și a lumii…

14 iunie 1936: moare scriitorul G. K. Chesterton. Moartea sa a fost regretată de scriitori celebri cum ar fi T. S. Elliot care i-a scris și necrologul, dar și de H. G. Wells care i-a fost prieten și partener de dezbateri. A fost declarat de Papa Pius al XI-lea „Apărător al credinței.”

15 iunie 1520: Papa Leon al X-le îl condamnă pe Luther prin bula papală „Exurge Domine,” acuzându-l, în 41 de puncte, de erezie. Luther este catalogat ca dușman al Bisericii Catolice, iar cărțile lui sunt arse la Roma.

16 iunie, 1855: se căsătoresc William și Catherine Booth, întemeietorii „Armatei Salvării.”

17 iunie, 1703: se naște John Wesley, întemeietorul metodismului, la Epworth, Anglia, fiul lui Samuel și al Susanei Wesley.

17 iunie, 1963: Curtea Supremă a Statelor Unite hotărăște că autoritățile statale nu au dreptul să ceară recitarea rugăciunii „Tatăl nostru” sau a versetelor biblice în școlile publice.

18 iunie, 1546: este condamnată Anne Askew în Anglia, pentru că a negat doctrina trans-substanțierii (credința ca pâinea și vinul pot fi transformate cu adevărat în trupul și sângele Domnului). Întrebată de acuzatorii ei: „Spui tu că preoții nu pot să facă din pâine trupul Domnului?” aceasta a răspuns: „Am citit că Dumnezeu l-a făcut pe om, dar că omul L-ar putea face pe El, niciunde.”

18 iunie 1956: moare fondatorul organizației „Navigatorii,” Dawson Trotman, în timp ce salva o persoană de la înec, la o conferință a navigatorilor. (Notă: Organizația „Navigatorilor” se ocupă cu studiul biblic. Inclusiv gihdul de studiu biblic folosit de grupele mici de la Betania provine de la această organizație.)

19 iunie 325: se anunță formularea Crezului de la Niceea, care afirma despre Domnul nostru că este „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut.”

19 iunie, 1623: se naște Blaise Pascal, matematician și apologet al credinței creștine.

19 iunie, 1834: se naște Charles Haddon Spurgeon.

(Informațiile de mai sus sunt preluate de pe christianitytoday.com Traducerea: Valentin Făt)


Citirea Bibliei:

14 iunie Deuteronom 19 Psalmul 106 Isaia 46 Apocalipsa 16
15 iunie Deuteronom 20 Psalmul 107 Isaia 47 Apocalipsa 17
16 iunie Deuteronom 21 Psalmul 108, 109 Isaia 48 Apocalipsa 18
17 iunie Deuteronom 22 Psalmul 110, 111 Isaia 49 Apocalipsa 19
18 iunie Deuteronom 23 Psalmul 112, 113 Isaia 50 Apocalipsa 20
19 iunie Deuteronom 24 Psalmul 114, 115 Isaia 51 Apocalipsa 21
20 iunie Deuteronom 25 Psalmul 116 Isaia 52 Apocalipsa 22

Sarbatoriti:

Dănuţ Emanuel
Martinescu Sorina
Almăjanu Ileana
Balcu Marinela

Anunturi:

Continuăm să ne rugăm pentru adolescenții și tinerii care au examene în această perioadă.

În același timp, nu îi uităm nici pe cei care se luptă cu boala și suferința: Maria Gruescu, Aneta Ciortuz, Ștefan Bumb, Nicolae Blidar, Maria Potlog, Stela Ispas, Ecaterina Florea, Didina Mateiaș, Ica Țurcanu, Costică și Lucreția Murariu.

Reamintim datele bancare ale bisericii noastre, celor care doresc să își trimită dărnicia în această perioadă, în care lucrul acesta nu poate fi făcut prin prezența fizică la biserică:

Date bancare:
Beneficiar: Biserica Baptista Betania
CUI: 5189254 (daca se cere CUI-ul beneficiarului)
Cont IBAN: RO68BRDE360SV76107493600

 

Pace celor ce vin,
Bucurie celor ce rămân,
Binecuvântare celor ce pleacă!

695 – 7.06.2020

Studiu biblic – Psalmul 22

 

Încă de la început, observăm contrastul puternic dintre psalmul acesta și cei doi psalmi care îl precedă. Psalmul 20 începe cu rugăciunea „Să te asculte Domnul în ziua necazului.” (v. 1) și se încheie cu convingerea fermă că Dumnezeu va asculta și va lucra: „Știu de acum că Domnul scapă pe Unsul Său și-i va răspunde din ceruri, din locașul Lui cel sfânt.” (v. 6). Mai mult, chiar dacă împăratul trebuie să pornească lupta împotriva vrăjmașilor, el este înconjurat de poporul care îl iubește și se roagă pentru salvarea lui: „Scapă Doamne pe Împăratul și ascultă-ne când te chemăm.” (v. 9) Psalmul 21 este o continuare logică a psalmului care îl precedă. Dacă acolo se cerea biruință și ocrotire, acestea au devenit deja o realitate, iar David sărbătorește bunătatea Domnului: „Doamne, împăratul se bucură de ocrotirea puternică, pe care i-o dai tu. Și cum îl umple de veselie ajutorul Tău! I-ai dat tot ce-i dorea inima și n-ai lăsat neîmplinit ce-i cereau buzele.” Psamul 22 începe însă pe o notă total diferită. Încercarea și suferința în care împăratul David se află aici sunt extreme. Nu doar atât, dar el este părăsit de toți cei dragi și este înconjurat doar de vrăjmași. Ceea ce este cel mai grav este faptul că împăratul simte că Dumnezeu Însuși l-a părăsit: „Dumnezeule! Dumnezeule! Pentru ce m-ai părăsit?” (v.1) În Psalmul 21:1b: „Ajutorul Domnului îl umplea de veselie pe împărat.” În psalmul 22, „Dumnezeu se depărtează fără să ajute.” (v. 1b). Să ne apropiem mai întâi și să analizăm textul psalmului.

I. Analiza textului

  1. Secțiunea 1: începe în v.1 și continuă până la v. 21.

Psalmul nu este încadrat într-un context istoric bine definit, dar suferința și încercarea prin care trece împăratul David sunt extreme. Ce face ca suferința să fie atât de intensă?

Mai întâi, se pare că este vorba despre suferință fizică: „Am ajuns ca apa care se scurge și toate oasele mi se despart; mi s-a făcut inima ca ceara și se topește înlăuntrul meu. Mi se usucă puterea ca lutul și mi se lipește limba de cerul gurii: m-ai adus în țărâna morți. (…) mi-au străpuns mânile și picioarele: toate oasele aș putea să mi le număr.” (v. 14-15, 16c, 17a).

Mergând mai departe, este vorba despre răutatea oamenilor, a vrăjmașilor care îl înconjoară. În jurul lui nu se află absolut nimeni binevoitor, care ar putea întinde o mână de ajutor: „nimeni nu-mi vine-n ajutor.” (v. 11b) Oamenii care îl înconjoară sunt violenți și sunt descriși prin imaginile unor animale agresive: „O mulțime de tauri sunt împrejurul meu (…) ca un leu care sfâșie și răcnește (…) niște câini mă înconjoară (…) ghiarele câinilor.” (v. 12, 13, 16, 20b). Situația este extrem de grea nu doar din pricina faptului că acești vrăjmași îl fac să sufere fizic, dar, mai ales, din pricina ocărilor, a batjocurilor pe care le aruncă. Paradoxal, poporul care mai devreme se ruga pentru biruința împăratului, acum îl insultă: „am ajuns de ocara oamenilor și disprețuit de popor .” (v. 6b). Partea cea mai dureroasă este că aceștia interpretează situația de față ca pe o dovadă concludentă că, deși împăratul susținea care are parte de binecuvântarea lui Dumnezeu, situația de față dovedește contrariul: Dumnezeu l-a părăsit și îl pedepsește: „Toți cei ce mă văd își bat joc de mine, își deschid gura, dau din cap și zic: „S-a încrezut în Domnul! Să-l mântuiască Domnul, să-l izbăvească fiindcă-l iubește.” (v. 7, 8)

Un ultim aspect care face ca suferința să fie intensă este senzația împăratului că, într-adevăr, Dumnezeu l-a părăsit. Prezența Lui nu este simțită, iar strigătele sale par să nu găsească niciun ecou. Situația nu are sens pentru împăratul David care își amintește de caracterul sfânt al lui Dumnezeu, de prezența Lui în mijlocul poporului, dar și de atâtea izbăviri pe care Dumnezeu le-a oferit în trecut.

În ciuda situației ce pare fără ieșire, împăratul strigă totuși către Domnul, nădăjduind că, într-un fel sau altul va fi scăpat: „Dar tu Doamne, nu Te depărta, Tu, Tăria mea, vino degrabă în ajutorul meu! Scapă-mi sufletul de sabie și viața din ghiarele câinilor! Scapă-mă din gura leului și scoate-mă din coarnele bivolului.” (v.19-21)

Această primă secțiune generează o serie de întrebări: De ce trebuie împăratul să treacă pe aici? Nu fusese David uns ca împărat la porunca Domnului? Nu făcuse Dumnezeu un legământ special cu El? Aceste întrebări își găsesc răspunsul în cea de-a doua secțiune.

2. Secțiunea 2 începe în v. 22 și continuă până la finalul psalmului, v. 31.

Oricât de adâncă a fost încercarea descrisă în prima secțiune, împăratul a fost izbăvit, astfel că el reiterează credincioșia lui Dumnezeu care îl ascultă pe cel nenorocit și răspunde (v. 24). Ceea ce trebuie remarcat însă este că David nu mai se află în mijlocul vrăjmașilor care îl urăsc, precum în prima secțiune, ci în adunare, în mijlocul poporului. Acolo el proclamă puterea lui Dumnezeu celor pe care nu îi numește supușii, ci frații săi: „Voi vesti Numele Tău fraților mei și Te voi lăuda în mijlocul adunării (…) În adunarea cea mare, Tu vei fi pricina laudelor mele.” (v. 22, 25).

Optimismul acestei secțiuni, pare să fie nelimitat, în contrast cu prima secțiune. Nu doar poporul lui Israel este inclus, ci „Toate neamurile pământului își vor aduce aminte și se vor întoarce la Domnul, toate familiile pământului se vor închina înaintea Ta.” (v. 27). Această stare nu ține doar de o generație, ci „dreptatea lui Dumnezeu va fi vestită poporului care se va naște.” (v. 31).

Considerații finale:

  1. Psalmul acesta nu își găsește semnificația completă în viața împăratului David, ci în viața Aceluia care este Fiul lui David, dar și Domnul lui și Domnul nostru: Isus Hristos. Prima secțiune descrie cu mare fidelitate suferința Domnului nostru la cruce. Suntem uimiți inclusiv de detaliile fizice care se potrivesc atât de bine. Psalmul anticipează însă toate celelalte elemente: ocara și strigătul Domnului nostru. Dumnezeu îngăduie ca Împăratul Său să treacă prin cele mai cumplite chinuri, dar mai apoi îl izbăvește, iar lucrarea Sa este vestită în toată lumea, tuturor generațiilor.
  2. Psalmul ne reamintește că ceea ce a fost valabil în viața lui David și, suprem, în viața lui Hristos, este adevărat și pentru noi: suferința precede gloria. Drumul spre slavă este drumul crucii, iar experiența este uneori cumplită. Nu suntem chemați să ne identificăm cu Domnul nostru doar în mijlocul adunării care Îl laudă, dar și în mijlocul ocărilor.
  3. O ultimă scurtă aplicație: Dumnezeu este și rămâne întotdeauna aproape!

Această săptămână în istoria bisericii și a lumii…

Pe 7 iunie, 1891, Charles H. Spurgeon își predica ultimul mesaj la Metropolitan Tabernacle, Londra. De-a lungul lucrării sale de predicator, audiența medie în fața căreia predica a fost de 6000 de persoane.

Pe 8 iunie, 1794, revoluționarii francezi caută să înlocuiască creștinismul cu o religie deistă la bază căreia se află triada „Libertate, Egalitate, Fraternitate.” Aceștia au redenumit bisericile drept „Temple ale rațiunii” și au anunțat un nou calendar de 10 zile, cu sărbători care comemorau evenimente din cadrul Revoluției Franceze. În timpul acestei „domnii a terorii,” 1400 de oameni și-au pierdut capetele. Napoleon a recunoscut din nou biserica, în 1804, după care l-a arestat pe Papa Pius al VII-lea.

Pe 9 iunie, 68, Nero Claudius, cezarul la care apostolul Pavel a apelat pentru judecată (vezi Fapte 25:10) și care a ordonat prima persecuție a creștinilor, se sinucide.

Pe 9 iunie, 1834, moare William Carey, adeseori numit „părintele misiunii protestante moderne.” Acesta a petrecut 41 de ani în India, fără niciun fel de concediu. Lucrarea lui misionară a dus la convertirea a doar 700 de persoane, dar pe lângă aceasta a pus bazele unei fundații pentru traducerea Bibliei, educație și reformă socială. Carey  a fost o inspirație pentru vasta mișcare misionară din secolul 19, în mod deosebit prin strigătul său: „Așteptați lucruri mari; încercați lucruri mari.”

Pe 11 iunie, 1850, se naște lângă New York David C. Cook, un pionier al publicării materialelor pentru școala duminicală. La moartea sa, în 1927, compania pe care o fondase publica cele mai multe materiale pentru școala duminicală din întreaga lume.

Pe 12 iunie, 1744, este ordinat David Brainerd, ca misionar pentru indienii din New England, de către Biserica Prezbiteriană. În următorii trei ani, acesta s-a bucurat de succes în demersurile lui misionare, dar a murit de tuberculoză la vârsta de doar 29 de ani.

Pe 13 iunie, 1525, se căsătorește reformatorul german, Martin Luther cu Katherine von Bora, cu 16 ani mai tânără decât el. Aceasta, alături de alte călugărițe, fuseseră „furate” din mănăstirea lor cu 2 ani mai devreme, în butoaie goale de hering. La acea vreme mulți au perceput această căsătorie ca fiind scandaloasă. A durat 21 de ani și a fost una fericită.

(Informațiile de mai sus sunt preluate de pe christianitytoday.com Traducerea: Valentin Făt)


Citirea Bibliei:

7 iunie Deuteronom 11 Psalmul 95, 96 Isaia 39 Apocalipsa 9
8 iunie Deuteronom 12 Psalmul 97, 98 Isaia 40 Apocalipsa 10
9 iunie Deuteronom 13, 14 Psalmul 99, 100, 101 Isaia 41 Apocalipsa 11
10 iunie Deuteronom 15 Psalmul 102 Isaia 42 Apocalipsa 12
11 iunie Deuteronom 16 Psalmul 103 Isaia 43 Apocalipsa 13
12 iunie Deuteronom 17 Psalmul 104 Isaia 44 Apocalipsa 14
13 iunie Deuteronom 18 Psalmul 105 Isaia 45 Apocalipsa 15

Sarbatoriti:

Costache Elena
Murariu Gica
Murariu Emanuela
Lupuţ Bianca
Bordeianu Elena Adriana
Hriţcu Ionatan

Anunturi:

Să ne rugăm pentru adolescenții și tinerii noștri care în perioada următoare au de dat examene: Sara Secară, Doroteea Pop, David Budai, David Rusu, Clara Dunca-capacitate, Sami Nica-bacalaureat, Sara Nica și Claudia Catana-sesiune.

Reamintim datele bancare ale bisericii noastre, celor care doresc să își trimită dărnicia în această perioadă, în care lucrul acesta nu poate fi făcut prin prezența fizică la biserică:

Date bancare:
Beneficiar: Biserica Baptista Betania
CUI: 5189254 (daca se cere CUI-ul beneficiarului)
Cont IBAN: RO68BRDE360SV76107493600

 

Pace celor ce vin,
Bucurie celor ce rămân,
Binecuvântare celor ce pleacă!

Plan citire Biblie – IUNIE 2020

Pentru luna iunie va propunem urmatorul program de citire a Bibliei:

Dimineata

 

Seara

Cartea

Capitol Cartea Capitol Data Cartea Capitol Cartea

Capitol

Deuteronom 5 Psalmi 88

1

Isaia 33 Apocalipsa 3
Deuteronom 6 Psalmi 89

2

Isaia 34 Apocalipsa 4
Deuteronom 7 Psalmi 90

3

Isaia 35 Apocalipsa 5
Deuteronom 8 Psalmi 91

4

Isaia 36 Apocalipsa 6
Deuteronom 9 Psalmi 92 , 93

5

Isaia 37 Apocalipsa 7
Deuteronom 10 Psalmi 94

6

Isaia 38 Apocalipsa 8
Deuteronom 11 Psalmi 95 , 96

7

Isaia 39 Apocalipsa 9
Deuteronom 12 Psalmi 97 , 98

8

Isaia 40 Apocalipsa 10
Deuteronom 13 , 14 Psalmi 99 , 100 , 101

9

Isaia 41 Apocalipsa 11
Deuteronom 15 Psalmi 102

10

Isaia 42 Apocalipsa 12
Deuteronom 16 Psalmi 103

11

Isaia 43 Apocalipsa 13
Deuteronom 17 Psalmi 104

12

Isaia 44 Apocalipsa 14
Deuteronom 18 Psalmi 105

13

Isaia 45 Apocalipsa 15
Deuteronom 19 Psalmi 106

14

Isaia 46 Apocalipsa 16
Deuteronom 20 Psalmi 107

15

Isaia 47 Apocalipsa 17
Deuteronom 21 Psalmi 108 , 109

16

Isaia 48 Apocalipsa 18
Deuteronom 22 Psalmi 110 , 111

17

Isaia 49 Apocalipsa 19
Deuteronom 23 Psalmi 112 , 113

18

Isaia 50 Apocalipsa 20
Deuteronom 24 Psalmi 114 , 115

19

Isaia 51 Apocalipsa 21
Deuteronom 25 Psalmi 116

20

Isaia 52 Apocalipsa 22
Deuteronom 26 Psalmi 117 , 118

21

Isaia 53 Matei 1
Deuteronom 27 , 28:1-19 Psalmi 119:1-24

22

Isaia 54 Matei 2
Deuteronom 28:20-68 Psalmi 119:25-48

23

Isaia 55 Matei 3
Deuteronom 29 Psalmi 119:49-72

24

Isaia 56 Matei 4
Deuteronom 30 Psalmi 119:73-96

25

Isaia 57 Matei 5
Deuteronom 31 Psalmi 119:97-120

26

Isaia 58 Matei 6
Deuteronom 32 Psalmi 119:121-144

27

Isaia 59 Matei 7
Deuteronom 33 , 34 Psalmi 119:145-176

28

Isaia 60 Matei 8
Iosua 1 Psalmi 120,121,122

29

Isaia 61 Matei 9
Iosua 2 Psalmi 123 , 124 , 125

30

Isaia 62 Matei 10

ANUNT, intalnire 31.05.2020 SEARA

Dragi prieteni și membri ai Betaniei, cu ajutorul lui Dumnezeu, duminică, 31 mai, seara ne întâlnim pentru un timp de închinare în curtea bisericii, începând cu orele 18:00. Nadajduim ca vremea va fi buna. In cazul in care va fi ploaie, serviciul se va transmite DOAR online.

694 – 31.05.2020

 

Citirea Bibliei:

31 mai Deuteronom 4 Psalmul 86, 87 Isaia 32 Apocalipsa 2
1 iunie Deuteronom 5 Psalmul 88 Isaia 33 Apocalipsa 3
2 iunie Deuteronom 6 Psalmul 89 Isaia 34 Apocalipsa 4
3 iunie Deuteronom 7 Psalmul 90 Isaia 35 Apocalipsa 5
4 iunie Deuteronom 8 Psalmul 91 Isaia 36 Apocalipsa 6
5 iunie Deuteronom 9 Psalmul 92, 93 Isaia 37 Apocalipsa 7
6 iunie Deuteronom 10 Psalmul 94 Isaia 38 Apocalipsa 8

Sarbatoriti:

Muntean Daniela
Kiss Iuliana
Jurescu Andrei
Secară Lavinia
Mateiaş Didina
Muntean Marcel

 

Reamintim datele bancare ale bisericii noastre, celor care doresc să își trimită dărnicia în această perioadă, în care lucrul acesta nu poate fi făcut prin prezența fizică la biserică:

Date bancare:
Beneficiar: Biserica Baptista Betania
CUI: 5189254 (daca se cere CUI-ul beneficiarului)
Cont IBAN: RO68BRDE360SV76107493600

 

Pace celor ce vin,
Bucurie celor ce rămân,
Binecuvântare celor ce pleacă!

ANUNT, intalnire 31.05.2020 DIMINEATA

Dragi prieteni și membri ai Betaniei, cu ajutorul lui Dumnezeu, duminică, 31 mai, dimineața ne întâlnim pentru un timp de închinare în curtea bisericii, începând cu orele 10:00. La final, ne vom împărtăși la Masa Domnului.

ANUNT, intalnire 24.05.2020 SEARA

In aceasta seara timpul de imchinare se va desfasura DOAR ONLINE, incepand cu orele 18:00

693 – 24.05.2020

In perioada ce urmeaza, Buletinele Duminicale vor fi disponibile doar online, intr-o forma prescurtata.

Studiu biblic:  Psalmul 20

Mai întâi, să analizăm acest psalm:

  1. Analiza textului

                Contextul

Primul lucru pe care îl observăm este că acest psalm este o rugăciune adresată lui Dumnezeu pentru o persoană  care se află într-un context dificil, „o zi a necazului.” (v. 1). Următoarele versete din psalm dezvăluie faptul că rugăciunea este înălțată pentru împăratul lui Israel, pentru regele David: „Domnul va scăpa pe unsul Său” (v. 6) și „Scapă Doamne pe Împăratul.” (v. 9) Privind cu atenție în text, înțelegem că împăratul se afla în contextul unei bătălii, iar rugăciunea menționată aici este înălțată înainte ca el să pornească la război. Acest context este sugerat de „fluturarea steagului,” (v. 5), dar și de pomenirea carelor și a cailor (v. 7) care erau întotdeauna emblema unei armate puternice. Psalmul acesta este strâns legat de psalmul 21 care îi urmează. Dacă în psalmul 20 asistăm la rugăciunea care precedă bătălia, psalmul 21 este mulțumirea înălțată Domnului pentru biruința pe care a dăruit-o. Nu putem să nu observăm paralelismul atât de frumos care există între cei doi psalmi:

Ps. 20:1b: „Să te ocrotească Numele Dumnezeului lui Iacov.”/ Ps. 21:1a: „Doamne, împăratul se bucură de ocrotirea puternică pe care i-o dai Tu!”

Ps. 20:4a: „Să-ți dea ce-ți dorește inima.”/ Ps. 21:2a: „I-ai dat ce-i cerea inima.”

Observăm deosebirea dintre acest psalm al lui David și cei studiați până acum. Astfel psalmul 20 nu este o rugăciune care izvorăște din adâncul inimii lui David, dezvăluind temerile și frământările sale, ci este mai degrabă o rugăciune a poporului pentru David. Astfel, poporul se identifică cu regele său sau cu Unsul, așa cum mai este numit, și își exprimă dorința ca acesta să fie ajutat de Dumnezeu. Poporul înțelege că fericirea și bunăstarea lui depind de victoria împăratului lui. Poporul care se roagă pentru împărat este convins că împăratul luptă pentru binele lor și dorește bunăstarea lor, astfel că se roagă ca „Domnul să îi dea (împăratului) tot ce îi dorește inima și să îi împlinească toate planurile.” (v. 4). Biruința împăratului va fi biruința și bucuria poporului pe care îl reprezintă, după cum ne arată versetul 5: „Atunci noi ne vom bucura de biruința ta.”

Structură și analiză:

Psalmul se împarte în două segmente de text pe care le vom analiza în continuare:
1. Rugăciunea / urarea poporului pentru împărat (v. 1-5). Această secțiune ar putea fi sintetizată în următoarea afirmație: Domnul să te asculte!

Împăratul se află într-o zi a necazului, iar poporul Îi cere Domnului să îl asculte în acest context (v. 1a). Cuvintele primului verset rezonează puternic cu un alt pasaj din Scripturi, Genesa 35:3: „(…) ca să ne sculăm și să mergem la Betel; căci acolo voi ridica un altar Dumnezeului care m-a ascultat în ziua necazului meu.” Sunt cuvintele lui Iacov și, cel mai probabil, acesta este și motivul pentru care, în a doua parte a versetului, poporul cere ca regele „să fie ocrotit de Numele Dumnezeului lui Iacov.” (v. 1b)  Următoarele două versete aduc în discuție Locașul Sfânt al lui Dumnezeu și jertfele. (v. 2 și 3) Într-adevăr, dacă ne întoarcem în cărțile istorice (2 Samuel, 1 Cronici) vom observa pasiunea constantă a împăratului David pentru Templul Domnului. Menționarea locașului sfânt al lui Dumnezeu, dar și a jertfelor nu este o modalitate de a-L manipula pe Dumnezeu, așa cum celelalte neamuri își mituiau zeii cu jertfe costisitoare, pentru ca mai apoi să poată obține avantaje. În același timp însă există un sens în care David își legase viața de Dumnezeul lui. Acum, în „ziua necazului” putea să invoce cu deplină libertate Numele și ajutorul Domnului față de care își manifestase loialitatea. Atitudinea împăratului David intră în contrast puternic cu cea a fiilor lui Eli care duc chivotul Domnului în mijlocul luptei, deși disprețuiseră în mod constant jertfele Domnului și slujba de la Cort, după cum ne arată primele capitole din 1 Samuel. V. 4 este o dovadă a încrederii pe care poporul o manifestă în împărat. S-a explicat deja mai sus că rugăciunea versetului 4 arată convingerea poporului că împăratul le dorește binele. Din nou, acest lucru este întărit de cărțile istorice. În 1 Samuel 8, profetul Samuel îl prezintă pe Saul, primul rege al lui Israel, ca cel care „ia”: „va lua pe fiii voștri” (v. 11). „va lua pe fetele voastre” (v. 13), „va lua cea mai bună parte din câmpiile voastre” (v. 14), iar lista cu lucurile pe care le va lua împăratul continuă în v. 15, v. 16 și v. 17. Spre deosebire de el, împăratul David este cel care „trimite” daruri poporului, după cum ne arată 1 Samuel 30:26-31.

  1. 5 exprimă convingerea că Domnul va lua aminte la aceste cereri și îi va da împăratului o victorie de care se va bucura întregul popor. Siguranța care stă la baza acestei convingeri este explicată în următoarea secțiune a psalmului.
  2. Această secțiune arată încrederea împăratului că Dumnezeu va lucra. Această secțiune poate fi sintetizată în afirmația: Dumnezeu va asculta!

Care este sursa acestei convingeri atât de puternice că Dumnezeu va lucra?

În primul rând cel pe care Dumnezeu îl va salva și îl va binecuvânta este „Unsul Său.” (v. 6) Cu alte cuvinte, este Mesia, este regele pe care Dumnezeu l-a ales pentru slujbă și l-a uns prin profetul Său pentru a face lucrarea Sa.

În al doilea rând, garanția biruinței stă în faptul că Dumnezeul chemat să ajute este atotputernic (v. 6c).  Dumnezeu nu se străduiește să ajute, pentru ca mai apoi să își dea seama ca s-a angajat la o sarcină care îi depășește puterile. Atunci când El răspunde din ceruri, o face „prin ajutorul atotputernic al dreptei Lui.” (v. 6c) Acest adevăr face ca toate celelate detalii ale ecuației să devină nesemnificative. Apostolul Pavel exprima același adevăr în Romani 8:31b: „Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine va fi împotriva noastră?” În al treilea rând, biruința este sigură pentru că împăratul și poporul se încred în Numele Domnului, spre deosebire de vrăjmașii lor care apelează la tehnica lor militară superioară, întruchipată în acea vreme de „caii și carele lor.” (v.7)

  1. Aplicațiile

În urma analizei acestui psalm, putem desprinde următoarele învățături:

  1. Să învățăm să ne legăm în mod constant viața de Numele Dumnezeului lui Iacov, pentru ca „în ziua necazului” (v. 20:1a) să avem libertatea deplină pentru a apela la ajutorul Lui. Dacă învățăm să ne trăim viața lângă altar, acesta se va dovedi un punct fix, pentru orice circumstanțe din viața noastră. Trebuie să cunoaștem „Numele Dumnezeului nostru” (vezi v. 1, 5 și 7), adică lucrările și caracterul Lui, pentru a avea pe cine să ne bizuim în ziua necazului.
  2. Trebuie nu doar să căutăm să Îl cunoaștem, dar să ne și acordăm dorințele inimii și planurile cu dorințele și planurile Lui. Adică, să ne asigurăm nu doar de faptul că El este cu noi în orice situație, ci, mai degrabă, că noi suntem cu El, de partea lui. Atunci când avem certitudinea că suntem de partea Domnului, putem avea pace și siguranța biruinței.
  3. Chiar dacă trăim în vremuri în care tehnologia și prosperitatea ne determină să ne credem atotputernici, trebuie să învățăm să ne încredem în Singura Persoană din Univers care are Atotputernicia: Dumnezeul viu și adevărat. Caii și carele pot să însemne banii, sănătatea, educația, tehnologia și altele.
  4. Poate că cel mai important lucru este că trebuie să interpretăm și acest psalm printr-o lentilă cristocentrică. David nu a fost decât o anticipare a Unsului lui Dumnezeu, a lui Mesia. Cele mai grave lupte pe care le-a pierdut David au fost nu cele cu vrăjmașii exteriori, vizibili, ci cele interioare, cu propriile pofte și păcate. Spre deosebire de el însă, Isus, Hristosul lui Dumnezeu, s-a supus întotdeauna voii Tatălui și „a fost ascultător până la moarte și încă moarte de cruce.” (vezi Filipeni 2) Tocmai prin această ascultare și frângere deplină a câștigat, la Cruce, biruința supremă. Cei care Îl priveau chinuit erau convinși că nu a venit de la Dumnezeu pentru că, iată, Dumnezeu nu Îl ascultă în ziua necazului, deși S-a încrezut în El: „S-a încrezut în Dumnezeu: să-L scape acum Dumnezeu, dacă-L iubește. Căci a zis „Eu sunt Fiul lui Dumnezeu.” (Matei 27:43) Dumnezeu L-a ascultat însă, dovedind prin Înviere că Isus este Hristosul lui Dumnezeu, după cum arată apostolul Petru în ziua Cinzecimii. Biruința Unsului lui Dumnezeu este și biruința noastră, a tuturor celor care nu ne încredem în neprihănirea noastră, ci ne punem credința în El și lucrarea Lui. El este Împăratul care Și-a iubit în mod suprem poporul, mergând la moarte pentru el, înviind și mai apoi fiind înălțat în Slavă pentru a pleda cauza lui în fața tronului sfânt.

Citirea Bibliei:

24 mai Numeri 33 Psalmul 78:1-37 Isaia 25 1 Ioan 3
25 mai Numeri 34 Psalmul 78:38-72 Isaia 26 1 Ioan 4
26 mai Numeri 35 Psalmul 79 Isaia 27 1 Ioan 5
27 mai Numeri 36 Psalmul 80 Isaia 28 2 Ioan 1
28 mai Deuteronom 1 Psalmul 81, 82 Isaia 29 3 Ioan 1
29 mai Deuteronom 2 Psalmul 83, 84 Isaia 30 Iuda 1
30 mai Deuteronom 3 Psalmul 85 Isaia 31 Apocalipsa 1

Sarbatoriti:

Gligor Viorica
Hanc Maria
Centea Timeea
Candreanu Nuţi
Cotuna Ioan
Şipoş Suzana
Creţa Silvia-Maria


Anunturi:

  1. Marți, în intervalul 17:00-18:00, căutăm să punem timp deoparte pentru a ne uni în rugăciune.
  2. Studiul biblic de joi se desfășoară în continuare online, între orele 18:00-19:00.
  3. Întâlnirea tinerilor se desfășoară tot online, în fiecare vineri, de la orele 19:00.
  4. Cu voia Domnului, vom avea din nou o întâlnire în curtea bisericii, duminica viitoare, începând cu orele 10:00. Orice modificări vor fi anunțate pe site-ul și pe pagina de Facebook a bisericii.

Reamintim datele bancare ale bisericii noastre, celor care doresc să își trimită dărnicia în această perioadă, în care lucrul acesta nu poate fi făcut prin prezența fizică la biserică:

Date bancare:
Beneficiar: Biserica Baptista Betania
CUI: 5189254 (daca se cere CUI-ul beneficiarului)
Cont IBAN: RO68BRDE360SV76107493600

 

Pace celor ce vin,
Bucurie celor ce rămân,
Binecuvântare celor ce pleacă!

Anunt intalnire duminica, 24 mai 2020, DIMINEATA

Dragi prieteni și membri ai Betaniei,
din cauza condițiilor meteo nefavorabile, suntem nevoiți să ANULĂM întâlnirea programată pentru mâine dimineață, în aer liber. Deși toată partea logistică ce ține de întâlnire a fost pregătită cu mare grijă, ploaia, temperaturile scăzute și vântul ne pun în imposibilitatea de a ne întâlni în curtea bisericii. Întâlnirea de mâine dimineață se va organiza online, începând cu orele 10:00, la fel ca în duminicile precedente. În cadrul întâlnirii de mâine dimineață vom anunța modalitatea organizării serviciului de seara.
Îi suntem mulțumitori lui Dumnezeu pentru ploaia pe care nădăjuim că o va da peste pământ, dar și pentru binecuvântările spirituale pe care suntem convinși că le are pregătite pentru biserica Sa! În orice fel de vreme, ne încredem în Isus Hristos, Același ieri, azi și în veci!

Comunicat referitor la intalnirea de duminica 24.05.2020

Dragi membri și prieteni ai Bisericii Creștine Baptiste „Betania,” din Timișoara,

 

Prin voia lui Dumnezeu, duminică 24.05.2020, vom organiza un timp de închinare, în curtea bisericii. Acesta va începe la orele 10:00 și preconizăm că va dura o oră. La finalul acestui serviciu, cei prezenți vor avea posibilitatea de a se împărtăși la Masa Domnului. Ne bucurăm de această oportunitate de a ne reîntâlni, dar suntem conștienți că primejdia încă nu a trecut în totalitate. Astfel, există câteva precizări pe care le vom face mai jos și de care vă rugăm să țineți cont:

  1. Purtarea măștii este obligatorie pe durata întâlnirii. Nu vor fi admise la întâlnire persoanele care nu poartă masca de protecție! Recomandăm ca fiecare persoană să își aducă masca de protecție. În cazul în care nu puteți să o procurați, voluntarii bisericii noastre vă vor oferi o mască de protecție la intrare.
  2. La intrarea în curtea bisericii, fiecare persoană se va dezinfecta pe mâini cu soluția pusă la dispoziție de voluntarii bisericii noastre. Dezinfectarea mâinilor, la intrare, este obligatorie!
  3. Scaunele se vor ocupa, începând cu rândurile din față, și se vor elibera începând cu rândurile din spate.
  4. Recomandăm persoanelor care tușesc, au temperatură sau alte simptome care indică răceală sau prezența unei boli să nu participe la întâlnire.
  5. Păstrarea distanței între persoanele prezente este de asemenea obligatorie pe parcursul întregii întâlniri. Trebuie evitată orice formă de salut care presupune contactul fizic. (Evident, normele de distanțare socială nu sunt obligatorii pentru familiile restrânse, în general părinți-copii, care locuiesc în același spațiu și au venit împreună la închinare.)
  6. Părinții se vor asigura că normele de igienă menționate mai sus sunt respectate și de copii.
  7. Întrucât întâlnirea este una scurtă, vă rugăm să să asigurați că veți ajunge din timp la închinare.
  8. În cazul unor condiții meteo cu totul nefavorabile, întâlnirea noastră se va organiza doar online. Vă rugăm să aduceți cu dvs. o umbrelă, în eventualitatea faptului că va ploua.

Vă chemăm să pomeniți această întâlnire în rugăciunile dvs. înaintea Domnului. Ne dorim ca aceasta să însemne o revitalizare a părtășiei bisericii, dar și o bună mărturie pentru cei care ne vor privi și ne vor auzi. Nădejdea noastră rămâne și în această duminică, la fel ca în toatel celelalte zile ale vieții noastre, Isus Hristos, Același ieri și azi și în veci!

Echipa pastorală și comitetul Bisericii „Betania.”